צימרים לציבור הדתי

להזמנות: 0523587448

מה ההבדל בין אדריכלות לאומנויות אחרות, פיסול או ציור למשל?
במילים אחרות, מה ההבדל בין מעצב פנים למעצב מוצר או צייר?

לכאורה, המושגים בהם אנו משתמשים בבחינת יצירה אומנותית, זהים בשני המקרים, מושגים כגון: צורה, צבע, מאסה, קומפוזיציה וכדומה.

זה אכן נראה כך במחשבה ראשונה, אבל לאחר התבוננות מעמיקה יותר נבחין במרכיב משמעותי ביותר המבדיל את עיצוב הפנים מכל שאר האומנויות והוא החלל!

אדריכל יוצר חלל
משרד אדריכלותובעלי מקצוע בהחלט עוסקים בכל המרכיבים שיוצרים הבעה פלסטית אבל קודם לכן ולפני הכל האדריכל יוצר חלל. האדריכל "ממשש" בידיו ונוגע באופן אינטנסיבי בחומרים רבים: עץ, אבן, זכוכית וכדומה אבל "החומר" המרכזי שבו אוחז האדריכל הוא ה"אין חומר" - החלל.

לרוב כשאנו בוחנים מבנה אנו מתייחסים אליו כתופעה פלסטית בלבד - בוחנים השטח והחוץ כאילו היה פסל או תמונה מצוירת, ומתעלמים לחלוטין מהחלל.

במהלך אלפי שנים היה לאדם פחד קמאי מהחלל, מהריק של מקום חלול.
מהפרהיסטוריה ועד לפנתיאון ( כנסיה רומית עם כיפה אדירת מימדים המהווה אחת מנקודות הציון המשמעותיות ביותר בהתפתחות הסגנון הרומי בארכיטקטורה) האדם הקים אנדרטאות ומקדשים תוך מתן עדיפות ראשונה לערכים הפלסטיים כמו פיסול גדול מימדים, והזנחה ודיכוי של החללים שבתוך הגופים.

התודעה לחללים התעוררה באיחור רב בהיסטוריה ובחווית האדם. רוב בני האדם, גם המלומדים שבהם, רגישים פחות לנושא עיצוב החלל והם לרוב נעצרים במעטפת, בקופסה הבנויה, מבלי "לראות" את החלל.( ברונו צבי, "בחללה של אדריכלות").

יצירת אווירה ע"י עיצוב פנים החלל
כשאנו בונים בנין אנו מנתקים כמות מסוימת של חלל, סוגרים אותה מסביב וסוככים עליה מלמעלה, ובעצם כל האדריכלות נולדת מתוך תהליך זה.
הגבלת החלל היא בעצם מטרתה של הבניה. אולם, מהבחינה האסתטית חשיבותו של החלל גדולה עוד יותר - האדריכל מעצב את החלל כשם שהפסל מעצב את החומר, והוא מבקש לעורר באמצעות החלל מצב רוח מסוים בנפשם של הבאים לתוכו.

לדוגמא: רובנו מכירים מבנה של כנסייה עתיקה,שבנויה משתי שורות עמודים באורך מסוים. כשאנו רואים פרספקטיבה ארוכה זו של עמודים נוצרת אצלנו תחושה של תנועה, ואנו כמו מתחילים לצעוד ולהתקדם מאלינו, אפילו כשאנו עומדים דום.

העין נמשכת אחרי אותה פרספקטיבה ובדמיון אנו הולכים אחריה, כשהחלל הוא שלוחש לנו שננוע, ומכיוון ש"התחלנו" בתנועה אנו מצפים גם לסיום, לנקודת שיא, משום שאנו מורגלים שלכל תנועה יש תכלית ותנועה ללא תכלית היא לא תנועה אנושית.
לכן נצפה, במקרה של הכנסייה, לסיום התנועה בחלון גדול שממשיך את המבט לנוף למשל או לאלמנט אחר משמעותי ולא לסיום סתמי בקיר.

מצד שני חלל סימטרי שמידותיו מותאמות יפה לגוף האדם, אינו מזמין לתנועה בכיוון אחד יותר משהוא מזמין בכיוון אחר, דבר זה נותן לנו שיווי משקל ורגש של שליטה, תודעתנו חוזרת בקביעות אל המרכז, וחוזרת ונמשכת החוצה בכל הכיוונים.

אלו היו שתי דוגמאות שונות ליצירת אוירה שונה בחלל, וכמובן ניתן למצוא עוד דוגמאות רבות ונוספות כמו תכנון חללי עבודה ועיצוב משרדים בהתאם לאוירה הרצויה.

השפעות על החלל
על האדריכל לדמות ולצייר ברוחו אלו הם הערכים החלליים הנובעים בכל מקרה ומקרה לגופו, כאשר בראש ובראשונה יש לקחת את מימדי החלל, אבל לא רק זאת.

הרבה גורמים נוספים משפיעים על החלל, למשל:

"היות ויש לא מעט גורמים שמשפיעים, אי אפשר בעצם לקבוע פרופורציות קבועות של החלל ולטעון שנכונות הן מבחינה אדריכלית, כיוון שהדבר יהיה תלוי בכל חלל וחלל לפי הצורך..."
(תרגום חופשי מתוך דברים של מבקר האומנות "ג'פרי סקוט").

צימרים לדתיים - צימר לחרדים


אתר זה הינו חלק מרשת הנדל"ן והנופש הארצית -

אלוהה נדלן שעשועים ונופש

אתרי אלוהה נוספים:

נדלן בישראל
דירות
גגות
דלתות
ארונות
דירות
פוליש
פורטל הבנייה הישראלי
עיצוב אתרים
וילות למכירה